Fysioterapiøvelser, der lindrer rygsmerter under graviditeten

Under en graviditet er kroppen under et stort pres, og den ændrer sig meget på kort tid. Grundet den øgede vægt kan der opstå smerter og spændinger rundt omkring i kroppen, som kræver træning og øvelser for at slippe af med igen.

Særligt bækkenet og den nedre del af ryggen er udsat under graviditeten, da en stor del af vægten ligger fordelt der. Ryggens stilling ændrer sig og bækkenet udvider sig for at få plads til barnet.
Sammen med en fysioterapeut, kan man lave et individuelt forløb med øvelser, der skal lindre smerter og gøre kroppen afslappet. Med fysioterapi kan du lindre smerter under graviditeten, så det bliver så rar en oplevelse, som muligt.

 

Korrektionsøvelser til at forbedre holdningen under graviditet

Graviditet påvirker hele kroppen, og der er derfor mange gravide, der lider af dårlig holdning, fordi de kompenserer for den ekstra vægt og belastning, som kroppen udsættes for. Generelt er det derfor en god idé for alle gravide at være opmærksom på holdningen, da det også kan være svært at rette op på efter fødslen. Har man mange problemer med holdningen kan fysioterapi ofte hjælpe rigtig mange gravide med øvelser til at komme ovenpå igen. De individuelt tilrettelagte øvelser gør en stor forskel for den gravide mod at forbedre holdning og generelt gøre kroppen mere smidig og løs.

 

Fysioterapi til bækkenbunden

Bækkenbunden er særligt udsat under graviditeten og mange kvinder rammes af bækkenløsning. Det skyldes ofte en ubalance i musklerne i bækkenet og i lænden, som gør det smertefuldt at bære på graviditeten. Det kan også skyldes gamle skader, overvægt eller hyper mobilitet.
Fysioterapi kan med de rigtige øvelser, der er tilrettelagt den individuelle gravide, nå langt i at bekæmpe smerterne i bækkenbunden. Med korrekt udførte øvelser, der passer til den enkeltes niveau og behov, kan smerterne næsten forsvinde.