Sundhed – hvad er det egentlig for en størrelse?

Hvad er sundt og hvad er ikke sundt? Det kan være svært at finde et svar på, og svaret kan være forskelligt alt efter, hvor du finder det henne. Nogle mener at der er et skarpt skel mellem sundt og usundt, mens andre mener, at definitionen af, om noget er sundt eller usundt, afhænger af konteksten. Vi vil her sætte fokus på nogle af de ting, som de peger på omkring sundhed hos fødevarestyrelsen

 

3 myter om sundhed

  1. Der findes sunde og usunde fødevarer

Der er mange, der tror, at fødevarer ganske simpelt kan listes op i sunde og usunde fødevarer. Frugt, grønt og fuldkorn er sundt, mens burger, pomfritter og pizza defineres som usundt. I et vist omfang er dette korrekt, men hos fødevarestyrelsen mener de ikke, at man kan se så enkelt på det. De mener ikke, at fødevarer kan listes op i sunde og usunde – i stedet mener de, at afgørelsen af hvorvidt noget er sundt eller usundt, afhænger af mængden og konteksten, maden er i. Vælger man at udelukke bestemte grupper af fødevarer, kan man risikere at ende med at mangle vigtige næringsstoffer. Det skal dog tilføjes hertil, at det ikke er ens betydende med, at man kan spise fed mad hver dag og tro, at det er sundt. Det handler om at gøre alt med måde.

 

  1. Den mad, du indtager om aftenen, feder mest

Mange tror, at det er den mad, vi indtager om aftenen, der ender med at fede mest. Dette mener de skyldes, at vi så ikke har ret lang tid til at forbrænde den energi, vi indtager og ikke bevæger os i samme omfang, som vi gør om dagen. Det er dog ikke sandt. Vores forbrænding af energi foregår også om natten, og derfor skal du ikke være bekymret for ikke at forbrænde den mad, du spiser om aftenen. Dog kan det diskuteres, hvorvidt det påvirker din søvn at indtage mad lige før, du skal sove. Nogle forskere mener, at indtaget af mad ligger sig tungt i maven, og vi derfor ikke kan finde den samme ro.

 

  1. Det er bedre at spise mange små måltider end ét stort

En anden ting, der bliver jævnligt diskuteret, er indtaget af mad. Hvor ofte skal man spise, og hvor meget skal man spise? Ofte hører man, at man hellere skal spise flere små måltider end få store måltider. Dog er dette ikke korrekt. Hvis mængden af kalorier, fedt og næringsstoffer er de samme, er der ingen forskel.

 

Så hvad er sundhed?

Som du måske kan læse, er der et hav af meninger omkring, hvad sundhed egentlig er, og hvad der er sundt og ikke er sundt. Det er nok et område, man aldrig bliver enige på. Men mærk efter i dig selv hvilke råd, du føler, giver mening for dig. Det handler om at tage viden ind og sortere den efter egen overbevisning.

Og til sidst: Selvfølgelig er det vigtigt at leve sundt – men bliv ikke fanatisk!