Søvn er et af de emner, der diskuteres konstant, og det er også en ting, der er afgørende for et godt velvære. Får man ikke sin søvn, eller sover man dårligt, kan ens hverdag blive ødelagt, og man kan have svært ved at overskue daglige gøremål. Tilmed kan det også være skadeligt for din sundhed, og på lang sigt kan det have indvirkning på dit helbred. Læs med her og få 3 gode råd til, hvordan du får en god nattesøvn.

 

  1. Undgå koffein efter kl. 17

Selvom det kan være fristende med en kop aftenkaffe eller en energidrik til at holde energien op i de sene aftentimer, kan det have store konsekvenser for din søvn. Det gælder alt, der indeholder koffein. Som du sikkert ved, øger koffein dit energiniveau og din hjerneaktivitet, og din krop kan derfor have svært ved at finde ro, når du så skal sove.

 

  1. Undgå at bruge mobilen inden sengetid

I disse mobiltider er det fristende at tage mobilen frem og tjekke op på, hvad der er sket i løbet af dagen, når man lægger sig i seng. Og selvom det, i øjeblikket, kan virke afslappende og afstressende at scrolle sit feed igennem, har det faktisk en skadelig effekt på din søvn. Strålerne fra din telefon gør, at du ikke kan falde i søvn. Lyset fra din telefons skærm kan forstyrre din døgnrytme, da din hjerne ikke er vant til så skarpt et lys lige før sengetid. Ligeledes sætter telefonens indhold gang i din hjerneaktivitet, og du får derfor ikke den ro, som du har brug for, når du skal falde ned og falde i søvn. Faktisk gælder det ikke kun mobiltelefonen men også fjernsyn og andre skærme. De fleste steder anbefales det, at man skal holde sig helt fra skærme i den sidste time før sengetid.

 

  1. Dyrk ikke motion så sent

Det sidste råd virker måske fjollet, men faktisk har motion stor indflydelse på din søvn. Motion er godt, men motion sent om aftenen er ikke godt. Det er korrekt, at musklerne kan være trætte efter motion og gå ind i en hvilefase, som kan hjælpe dig til at falde i søvn, men dyrker du motion for sent, når musklerne ikke ind i denne hvilefase. Derimod sker der ændringer i stofskiftet ved aktivitet, og de stoffer, der udskilles, fortæller vores krop, at den skal holde sig vågen. Træner du og går direkte hjem i seng bagefter, vil stofskiftet ikke nå at gå tilbage til normalen, og din krop vil modarbejde din tanke om at skulle sove.

 

Med disse tre råd er du langt i kampen mod en bedre søvn. Men det er også vigtigt at huske på, at søvn er en hel videnskab i sig selv, og at man godt kan sove dårligt en enkelt nat eller to, selvom man tager sine forholdsregler. Der er meget, der kan påvirke din søvn, og selvom du synes, du har sovet dårligt et par nætter, skal du nok få din søvn tilbage. Oplever du derimod længerevarende søvnløshed, kan det være en god idé at opsøge hjælp til at få søvnen på rette spor igen.