Motion er sundt uanset alder

Alder er bare et tal – langt henne ad vejen, i hvert fald. For selvom kroppen måske ikke er i stand til at sparke en fodbold på tværs af en fodboldbane som da man var 20 år gammel, er det stadig vigtigt at holde kroppen i gang og få regelmæssig motion. Det styrker både det fysiske og mentale helbred, og det kan desuden bringe en masse livsglæde med sig.

Råd fra ældresagen

30 minutter om dagen. Det er den mængde af daglig motion som ældresagen råder ældre til at dyrke. Både styrke- og kredsløbstræning er foreslået, da disse især er gode til at holde kroppen i gang.

Gå på opdagelse i de mange muligheder

Der er heldigvis mange muligheder for fysisk aktivitet, så du kan finde netop det der passer til din krop og dine behov. Vi bringer dig her en håndfuld forslag:

  1. Svømning er kendt som en af de bedste former for fysisk aktivitet, da det både styrker din kondition såvel som dine muskler. Det er desuden en forfriskende aktivitet med gode muligheder for afveksling, så det ikke ender med at føles kedeligt.
  2. Løb er en klassiker – og det er ikke uden grund. Løb kan foretages i helt eget tempo, og man har mulighed for at skabe lidt variation i både omgivelser og løbeform. Da en løbetur ikke kræver mere end at man tager løbetøjet på (og varmer op!), er det desuden en let tilgængelig aktivitet som nemt passer ind på mange tidspunkter af dagen.
  3. Krolf er en blanding mellem golf og kroket – deraf navnet. Denne sportsgren giver ikke kun udmærket motion og frisk luft. Den giver også mulighed for godt socialt samvær, så det ikke kun er sundt, men også rigtig hyggeligt.
  4. Cykling er en god og effektiv måde hvorpå du kan styrke både kondition og muskler (især musklerne i benene). Desuden giver det rig mulighed for at udforske nærliggende by- eller naturområder, da man kan komme betydeligt længere på en cykel end på gåben.

Motion handler om dig og din krop

Uanset hvilken motionsform du vælger, så er det vigtigt at huske, at træning handler om din krop. Mål er gode, men de skal også være realistiske, og du skal altid lytte til din krop i sidste ende. Tag tingene i et tempo som virker passende, og tilpas det løbende ift. din krops respons.

Og husk: det er aldrig for sent at gå i gang!